Vox Hunt: Cool Shadow

Show us a cool shadow.

My grandfather was a "dalang". Dalang is a Javanese storyteller. But, it is more than just a storyteller. A dalang also plays wayang kulit or puppets made of leather. Wayang kulit is the best known of the Indonesian wayang. Kulit means skin and refers to the leather construction of the puppets that are carefully chiseled with very fine tools and supported with carefully shaped buffalo horn handles and control rods.

Historically, the performance consisted of shadows cast on a cotton screen cast an oil lamp. Today, the source of light in Java is most often a halogen electric light.

The photo shows us two characters. At the left side is Rama. At the right side is Shinta. Rama and Shinta are a perfect couple. In the middle is gunungan. It symbolizes the universe.

Read and post comments | Send to a friend

3 thoughts on “Vox Hunt: Cool Shadow

  1. simbah kakungku juga dalang+bikin wayang kulit/golek (keren kaaann), sekarang udah almarhum. diwariskan ke pakdheku, namanya dalang Bambang Gunawan, sekarang diturunkan ke anak lelakinya, duh nama lengkapnya sopo yo aku lali, udah lama gak ketemu jeee…. hehehe….jadi ingat waktu kecil dulu aku sering nungguin simbahku nggambar atau natah. buku ttg karakter wayang purwo diwariskan ke aku sih (plus sketsa tatahannya). tak tinggal di rumahku di kudus. mudah2han masih di simpen. aku satu2nya cucunya simbah yg bisa nglukis. yg lain paling cuma nari aja. eh ada juga yg bisa nyinden (anaknya pakdheku yg cewek). anak2nya pakdheku itu juga pada bisa nuthuk gamelan. aku blas gak iso. aku dulu juga nari, tp sampe smp aja. habis itu gak pede soalnya endhut! maluuu… hihihi…..

  2. aku belum pernah ketemu sama simbahku. soalnya, beliau sudah meninggal waktu aku lahir. jadi, ya aku nggak tahu bagaimana caranya mendalang. bakat mendalang simbah itu menurun ke pak lik. sayangnya sekarang dia juga sudah meninggal. sayangnya lagi, aku nggak punya bakat mendalang. jangankan bakat mendalang. bakat seni pun keliatannya nggak punya. cukuplah jadi penikmat seni saja. berusaha jadi orang yang bisa menghargai karya seni.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s